Vecka 36


Ja, nu är det trångt där inne. Det går lixom inte ihop, vi krockar bebisen och jag. Det går definitivt inte att böja sig. Jag är alldeles öm vid revbenen och säkert blå på insidan, ömmar när jag bara skrattar till och med. Andningen är underlättad ibland men inte nog, att sova går fortfarande inte alls och kissnödig är man ju jämt.
Det är verkligen nära nu och jag bara längtar. Jag känner ingen större oro inför förlossningen, tänker på det ibland, men det gick ju fint sist och nu lär det (förhoppningsvis) gå fortare, det är klart det känns ju och man blir lite utmattad.

Barnet
Nu väger bebisen ungefär 2,4 kg och är cirka 46 cm lång.
Du kanske kan se en armbåge, fot eller ett huvud sticka ut på magen, när den rör och sträcker på sig. Eftersom livmoderns väggar och din mage sträcks alltmer och blir tunnare, kommer mer ljus in och bebisen kommer att utveckla tydligare dygnsrytm.
Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det.

Mamma
Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater. Pasta är bra mat inför förlossningen. Tankarna rör sig säkert mer och mer kring barnet kanske känner du oro inför förlossningen. Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0